Conversie optimalisatie (CRO)

Het omzetten van bezoekers naar klanten!

Jouw website wordt goed gevonden in de zoekmachines, je hebt veel bezoekers, maar het aantal bezoekers dat overgaat tot een aankoop of een gewenste actie (denk aan downloaden e-book, aanvragen offerte) mag omhoog. Maar hoe doe je dat?

Met conversie optimalisatie wordt de website zo ingericht dat bezoekers sneller over zullen gaan tot actie of aankoop.

Wij analyseren het gedrag van de bezoekers op jouw website en optimaliseren vervolgens de webpagina’s. Waar haken jouw bezoekers af en waarom? 
Die vraag beantwoorden wij en wij zorgen dat jouw website geoptimaliseerd wordt zodat men niet afhaakt en wel overgaat tot een conversie.  

Wat is CRO?

Een conversie is het moment waarop een potentiële klant overgaat tot aankoop of aanvraag van een product of dienst.

Staat jouw website of webshop op een goede positie in de betaalde zoekresultaten en/of organische zoekresultaten, maar worden er geen conversies verricht? Wanneer een website veel bezoekers heeft, maar er geen activiteiten plaatsvinden zoals het downloaden van een PDF of het invullen van een formulier, dan is de website van jouw bedrijf nog niet geoptimaliseerd hiervoor. 

Conversie optimalisatie gaat verder dan zoekmachine optimalisatie, bij conversie optimalisatie wordt er verder gekeken dan de eisen van de zoekmachine.

Wat doet een CRO specialist?

Bij het optimaliseren van de conversie op websites gaat het vooral om het analyseren van het gedrag van de bezoekers. Waar blijven ze hangen op jouw site, maar nog belangrijker is de vraag; waar haken ze af?

Met behulp van A/B testen, eye-tracking, data analyse en kwalitatief onderzoek zullen optimalisaties van jouw website leiden tot meer resultaat. Om dit zelf te doen moet je niet alleen goed de data van jouw website kunnen lezen, maar deze technieken ook kunnen inzetten. Dit is een vak apart.

Een CRO-specialist is, het woord zegt het al, gespecialiseerd in conversie optimalisatie. Hij weet veel van het optimale gebruiksgemak van een website, marketing en het gedrag van bezoekers en doorgrondt snel de wensen en behoeften van jouw websitebezoekers. Dat doet hij aan een aantal pijlers:

  • Gebruikersonderzoek
  • Veel testen
  • Data analyseren en gebruiken
  • Evalueren
 

Iedereen wil meer omzet of conversies uit zijn websiteverkeer halen, maar niet iedereen weet hoe je dat waarmaakt. Een CRO expert wel. Als de specialist aan het werk is voor jou, kan jij weer doen waar jij goed in bent, zoals jouw onderneming leiden. De CRO expert doet ondertussen waar hij goed in is: jou aan meetbaar meer klanten helpen.

Een heatmap (en mogelijk een scrollmap) laat zien hoe bezoekers zich op jouw pagina gedragen door de klikken en het scroll gedrag vast te leggen. Hierdoor krijg jij een duidelijk beeld of de bezoekers ook daadwerkelijk dat zien wat jij belangrijk vindt. 

Vanuit 5M voeren wij deze heat- en scrollmaps uit voor jouw website waarbij wij direct adviezen kunnen doorvoeren. 

Belangrijk is hoe de pagina eruit ziet en welke focus de pagina heeft. Hier kijken wij samen met jou naar om de juiste pagina inhoud te krijgen. 

Welke call to action heeft de specifieke pagina? En is deze direct zichtbaar? 

Hier kijken wij naar en indien noodzakelijk creëren we deze op een pagina. 

De gebruikerservaring van een webpagina is wellicht het belangrijkste element van de CRO. Wat voor gevoel krijgen de bezoekers bij jouw pagina? Iedereen herkent direct de “Klik nu hier”, “Slechts 24 uur geldig” teksten welke groot op verschillende pagina’s staan, maar wekken deze het gewenste effect op?

Hebben wij jouw interesse gewekt? Of ben je aan het denken gezet over jouw eigen website en pagina’s? 

Wij zijn enthousiast om ook jou te helpen!